Wednesday 20 March 2013

Dunia


      


       Dunia ini merupakan tempat pengsinggahan bagi tiap makhluk ciptaanNya.Subhana Allah , Maha suci Allah.Maha Pemurahnya Yang Esa telah memberi  kita kesempatan dan  peluang bagi mengkecapi dan merasai nikmat bermusafir diatas bumi yang terbentang indah ini.Dan disinilah kita temukan pelbagai nikmat seperti nikmat keindahan cinta,Islam, kesihatan dan pelbagai lagi. Yang mana, jikalau kita mahu menghitungnya, nescaya ianya hanyalah sia-sia.

       Namun persoalannya, apakah kita mengunakan setiap pemberian anugerah nikmat itu dengan sebaiknya? Adakah nikmat itu bakal mendekatkan diri kita dengan syurgaNya dan menjauhkan kita dari azab neraka? Mari cubalah diagnosis diri.
  
       Dari Amr bin ‘Auf radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Demi Allah, bukanlah kemiskinan yang aku khawatirkan menimpa kalian. Akan tetapi aku khawatir ketika dibukakan kepada kalian dunia sebagaimana telah dibukakan bagi orang-orang sebelum kalian. Kemudian kalian pun berlomba-lomba dalam mendapatkannya sebagaimana orang-orang yang terdahulu itu. Sehingga hal itu membuat kalian menjadi binasa sebagaimana mereka dibinasakan olehnya” [HR Bukhari & Muslim]

      Perjalanan singkat diatas dunia ini, akan  bakal menentukan dimanakah destinasi akhir  kita di sana nanti.Allah itu adalah Maha adil.Dia akan memberi imbalan keatas sekecil- kecil amalan hinggalah sebesar-besar amalan yang dilakukan oleh para hamba Nya. Dunia ini adalah ibarat sebagai satu check point sebelum kita menemui al-Khalid. 

       Wahai saudara yang disayangi, jagalah hal dunia mu.  Ikutilah guide yang telah dititipkan oleh rasulullah s.a.w  buat kita umat yang disayangi bagainda.. (ya!!penunjuk aras y dimaksudkan adalah al-quran dan as-sunnah). Percayalah, kita takkan rugi apabila mengamalkannya. Kau ingat bukan?, pesanan Rasulullah tatkala menyampaikan khutbah Wada’ (khutbah perpisahan)?  .. “Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah AI-Quran dan Sunnahku..

       Namun, ini tidak bermakna kita perlu meninggalkan segala hal dunia. Teringat saya pada kata-kata Hilal Asyraf, seorang novelis islam muda. Katanya “Dunia ini kita perlu pandangnya sebagai makanan. Banyak sangat pun tak boleh. Sikit sangat pun tak boleh. Bersederhana. Biar kita yang mempergunakan dunia. Bukan dunia yang mempergunakan kita.” .

      Ingatlah allah tidak pernah sekalipun melarang para hambaNya untuk mengutip kenikmatanNya didunia, tetapi perlulah berpada-pada dan berserderhana. Saya titipkan rujukkan surah Al-Qasas ayat 77..“ Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, & janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi & berbuat baiklah sebagaimana Allah telah berbuat baik, kepadamu, & janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan.” . 
    
      Seandainya penunjuk jalan yang dipegang adalah warkah Al-Quran dan lebaran Sunnah baginda s.a.w , insya Allah,kita tidakkan tersasar jauh dari landasan yang sebenarnya. Semoga Allah mendampingi hidup kita. Selawat dan salam buat utusan mulia, Nabi Muhammad s.a.w berserta keluarganya.

No comments:

Post a Comment