Thursday 23 February 2012

Wasiat Khalifah Ali R.A ( Berakhlak Sepanjang Hayat)



"Barang siapa berasa cukup dengan apa yang telah diberikan oleh Allah s.w.t, maka dia kaya. Barang siapa suka memandang harta orang lain, dia akan mati miskin. Barang siapa tidak redho( tidal rela ) dengan apa yang diberikan Allah s.w.t kepadanya, maka dia telah menentang keputusan-NYA (Qadha'- Nya).
 

Barang siapa memandang remeh kesalahan-nya , maka dia akan memandang besar kesalahan orang lain. Barang siapa memandang besar kesalahan-Nya, maka
dia akan memandang remeh kesalahan orang lain. Barang siapa yang membuka keaiban orang lain, maka aib keturunannya akan tersingkap. Barang siapa yang menggali lubang untuk mencelakakan saudaranya, maka dia sendiri akan terjerumus di dalamnya. 

Barang siapa yang bergaul dengan ulama', maka dia akan dimuliakan. Barang siapa yang memasuki tempat-tempat biasa dikunjungi orang- orang bodoh, maka dia akan direndahkan dan barang siapa memasuki tempat-tempat kemaksiatan, maka dia akan dituduh berbuat maksiat."

Rumusannya, akhlak adalah penentu darjat kemuliaan manusia untuk mencapai kedudukan yang tinggi disisi Allah s.w.t dan terbebas dari perangai yang buruk dan keji. Akhlak adalah mutiara yang sangat bernilai dan berharga untuk manusia.....Jadi berakhlak mulialah!!!

Rujukan : Buku 40 Wasiat Emas Saidina Ali Abi Talib karangan Dr Muhammad Dhani.

No comments:

Post a Comment